Info Terkini

Makluman Keputusan Peperiksaan & Pendaftaran Kursus

Keputusan peperiksaan Akhir Semester Kedua 2019/2020 akan dipaparkan pada 11 September 2020 bermula 4.00 petang. Pelajar perlu memastikan tiada tunggakan yuran pengajian untuk semakan keputusan tersebut.

Bermula 1 sehingga 30 Oktober 2020 pelajar perlu menjelaskan yuran tunggakan dan yuran komitmen untuk Semester Pertama 2020/2021 bagi melihat keputusan peperiksaan dan membuat pendaftaran kursus.

Yuran komitmen :
Master = RM2400.00
Bacelor = RM1500.00
Diploma = RM1000.00
 

Kemaksini : 25 September 2020


 MAKLUMAT PENDAFTARAN PELAJAR BARU SEMESTER PERTAMA 2020/2021

Tarikh   : 23 Oktober 2020 (Jumaat)
Tempat : Dewan Rashid Theatre, UPM-MTDC Technology Centre, Universiti Putra Malaysia
Masa    : 9:00 pagi - 5:30 petang

 Makluman Pelajar Bergraduat Tahun 2020 (Program Bacelor & DPM PJJ) 

*Bagi pelajar yang telah menghantar gambar & semakan maklumat konvokesyen sila abaikan notis ini, terima kasih.

*Sila emailkan maklumat berkenaan sebelum 18 September 2020.

*Bagi pelajar mengambil kursus Projek Akhir markah & status bergraduat akan diumumkan pada bulan November 2020.

Kemaksini : 14 September 2020


Makluman DCE4999B (PROJEK ILMIAH TAHUN AKHIR B) Semester Kedua 2019/2020 (BACELOR SAINS PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA)

Tarikh penyerahan Draf adalah selewat-lewatnya pada 11 Ogos 2020 (12 tengah malam ke emel penyelia dan penyelaras (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.).

Manakala tarikh pembentangan adalah pada 15hb (Sabtu) dan 16hb Ogos (Ahad) melalui platform zoom bergantung kepada budi bicara dan perbincangan antara pemeriksa dan pelajar.

Jadual terkini pembentangan akan dikemaskini.


Makluman PRT4999B (PROJEK ILMIAH TAHUN AKHIR B) Semester Kedua 2019/2020 (BACELOR SAINS PERTANIAN)

    Tarikh akhir penghantaran draf kertas projek PRT4999B adalah pada 31 Ogos 2020


Makluman Pembentangan FEM4999A/FEM4959A dan FEM4999B/FEM4959B Semester Kedua 2019/2020


 Makluman Kelulusan Untuk Pelajar Menangguhkan Pengajian Semester Kedua Sesi 2019/2020 Selepas Minggu Ketujuh (Jika Berkeperluan)

Berikutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang telah dilanjutkan sehingga 28 April 2020 dan susulan perubahan terkini perjalanan sesi pengajian disebabkan PKP tersebut, Jawatankuasa Pengurusan Universiti (JPU) dan Senat telah bersetuju untuk memberikan kebenaran kepada pelajar untuk menangguhkan pengajian selepas minggu ketujuh Semester Kedua Sesi 2019/2020 atas sebab pandemik COVID-19 seperti berikut:

a) Pelajar dibenarkan untuk membuat penangguhan Semester Kedua Sesi 2019/2020, tanpa penalti (bagi permohonan yang dibuat dalam tempoh 18 Mac 2020 hingga 30 April 2020).

b) Mana-mana pelajar yang telah membuat pembayaran untuk Semester Kedua Sesi 2019/2020 ini TETAPI memilih untuk menangguhkan semester, bayaran semester ini akan dibawa sebagai bayaran semester hadapan; dan

c) Mana-mana pelajar yang tidak membuat penangguhan pengajian Semester Kedua Sesi 2019/2020, mereka perlu membayar yuran pengajian penuh bagi semester ini seperti biasa.  

Penangguhan ini adalah Tidak Wajib tetapi Pilihan yang diberikan kepada pelajar yang menghadapi kekangan untuk meneruskan pengajian pada Semester Kedua 2019/2020 disebabkan Covid-19.

Kepada pelajar yang ingin meneruskan pengajian pada Semester Kedua Sesi 2019/2020 ini, pelajar boleh mendapatkan maklumat Pengajaran dan Pembelajaran daripada pihak UPMET atau dengan pensyarah yang berkaitan. Sebarang masalah/kekeliruan/perkara, boleh kemukakan kepada pihak UPMET. Pihak UPMET memohon maaf di atas kesulitan yang timbul.

Terima kasih.   

 #weloveUPM  #juststayathome

 

Kemaskini maklumat peribadi pelajar melalui ESMP
Mohon kerjasama pelajar mengemaskini maklumat peribadi pelajar melalui sistem maklumat pelajar (ESMP). Contoh maklumat peribadi :
  • Alamat semasa
  • No. Telefon
  • Email

Pelajar belum mendaftar kursus Semester Kedua 2019/2020 (Peringatan II)
Kepada pelajar yang belum  mendaftar kursus, mohon jelaskan yuran tunggakan & yuran komitmen untuk proses pendaftaran. Pendaftaran dengan DENDA bermula pada 14 Mac 2020, bayaran DENDA RM50/ kursus bagi Program Bacelor. Senarai pelajar belum mendaftar kursus sehingga 17 Mac 2020, jam 11.00 pagi adalah seperti berikut, jika telah mendaftar sila abaikan notis ini : 
  Tarikh Kemaskini : 17 Mac 2020

Pelajar belum mendaftar kursus Semester Kedua 2019/2020 (Peringatan I)
Kepada pelajar yang belum  mendaftar kursus, mohon jelaskan yuran tunggakan & yuran komitmen untuk proses pendaftaran. Pendaftaran dengan DENDA bermula pada 14 Mac 2020, bayaran DENDA RM50/ kursus bagi Program Bacelor. Senarai pelajar belum mendaftar kursus sehingga 13 Mac 2020, jam 11.00 pagi adalah seperti berikut, jika telah mendaftar sila abaikan notis ini : 
  • Senarai pelajar belum mendaftar Kursus
  • Pendaftaran online pelajar lama : 17 Februari 2020 - 13 Mac 2020 (tanpa DENDA)
  • Pendaftaran online pelajar lama : 14 Februari 2020 - 20 Mac 2020 (dengan DENDA)
  Tarikh Kemaskini : 13 Mac 2020

Keputusan Permohonan Semakan Gred & Gagal Diberhentikan Semester Pertama 2019/2020 
Kepada pelajar yang telah membuat permohonan semakan gred & semakan gagal diberhentikan bagi keputusan peperiksaan Semester Pertama 2019/2020, sila rujuk senarai dibawah yang telah disahkan oleh Mesyuarat Senat pada 12 Mac 2020 :
 Tarikh Kemaskini : 13 Mac 2020

 
MAKLUMAT PENDAFTARAN PELAJAR BARU SEMESTER KEDUA 2019/2020
 
Tarikh   : 28 Februari 2020 (Jumaat)
Tempat : Dewan Rashid Theatre, UPM-MTDC Technology Centre, Universiti Putra Malaysia
Masa    : 9:00 pagi - 5:30 petang

Kemaskini : 26 Februari 2020


Maklumat Pembayaran yuran & Pendaftaran Pelajar PJJ

 Pembayaran yuran hendaklah dibuat ke akaun UPM Education & Training dan maklumat terperinci pembayaran perlu diemail kepada pihak kami : 

   No. Akaun CIMB    : 8002167906
   Nama penerima    : UPM EDUCATION & TRAINING SDN. BHD.
   Email                      : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. (kewangan)
 
Jika pendaftaran tidak dapat dilakukan secara online, pelajar boleh emailkan senarai kursus pendaftaran kepada kami. (sila jelaskan yuran komitmen bagi proses pendaftaran kursus Semester Kedua 2019/2020). Bagi pelajar belum mendaftar perlu menghadiri kuliah pada 29 Februari & 1 Mac 2020 ini dan melengkapkan kursus secara online atau email senarai kursus kepada UPMET sehingga 1 Mac 2020.
 
 Email                      : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. (pendaftaran)
Kemaskini : 17 Feb 2020

MAKLUMAN KEPUTUSAN PEPERIKSAAN & PENDAFTARAN KURSUS 

Keputusan peperiksaan Akhir Semester Pertama 2019/2020 akan dipaparkan pada 7 Februari 2020 bermula 2.00 petang. Pelajar perlu  memastikan tiada tunggakan yuran pengajian untuk semakan keputusan tersebut. Bermula 17 Februari 2020 sehingga 1 Mac 2020 pelajar perlu menjelaskan yuran tunggakan dan yuran komitmen untuk Semester Kedua 2019/2020 bagi melihat keputusan peperiksaan dan membuat pendaftaran kursus.

Yuran komitmen :
Master = RM2400.00
Bacelor = RM1500.00
Diploma = RM1000.00
 

PENILAIAN PENGAJARAN PENSYARAH PROGRAM PENDIDIKAN JARAK JAUH UPM (PJJ UPM)
 
Pihak UPM Education & Training sedang menjalankan penilaian pengajaran pensyarah program Pendidikan Jarak Jauh (PJJ UPM) secara atas talian melalui link (KLIK DISINI).  
PERHATIAN :

1.   Setiap pelajar perlu membuat pilihan semester "(SEMESTER 1, 2019/2020)".
2.   Setiap pelajar perlu membuat penilaian dari segi mutu pengajaran ke atas kursus yang diajar oleh pensyarah.
3.   Sistem Penilaian Pengajaran Pensyarah Secara Dalam Talian bagi Semester I Sesi 2019/2020 dibuka mulai 06 Januari 2020 sehingga 31 Januari 2020.
4.   Sila beri penilaian yang rasional kerana maklumat ini akan digunakan oleh pihak pengurusan untuk memantapkan mutu pengajaran dalam program PJJ UPM.
5.   Setiap pelajar hanya diminta membuat penilaian sekali sahaja bagi setiap kursus yang diambil pada semester ini.
6.   Segala maklumat dan maklumbalas yang diberi adalah sulit.
 
Kerjasama daripada semua pelajar amat diperlukan bagi keseragaman hasil penilaian. Sebarang permasalahan atau pertanyaan, boleh hubungi pihak kami di talian 03-89593408

Pembentangan Projek Ilmiah Tahun Akhir (DCE4999B) Semester Pertama 2019/2020
 
Pelajar Bintulu
Tarikh : 2 Januari 2020
Hari : Khamis
Masa : 8:30 pagi
 
Pelajar Semenanjung
Tarikh : 3 Januari 2020
Hari : Jumaat
Masa : 8:30 pagi
Tempat : Bangunan FOOD 5 (dikenali Bilik Kuliah Pusat BKP005)
  
Pelajar DIWAJIBKAN hantar kertas projek sebelum 27 Disember 2019

** Sebarang perubahan maklumat, akan dikemaskini dari semasa ke semasa


Majlis Konvokesyen UPM Ke-43 Tahun 2019 
 
Keterangan Majlis Konvokesyen UPM Ke-43 (2019)
 
Proses Pinjaman e-Jubah akan bermula 21 Oktober 2019 melalui :
 
Kajian Pengesanan Graduan akan bermula 6 November 2019 melalui :
 
Jadual Pengambilan & Pemulangan Jubah/Sijil/Transkrip :

Tarikh Kemaksini : 6 November 2019


Makluman Pelajar Bergraduat Tahun 2019 (Program Bacelor & DPM PJJ)

*Bagi pelajar yang telah menghantar gambar & semakan maklumat konvokesyen sila abaikan notis ini, terima kasih.

*Sila emailkan maklumat berkenaan sebelum 30 September 2019.

Tarikh Kemaksini : 19 September 2019


Keputusan Permohonan Semakan Gred Semester Kedua 2018/2019 
 
Kepada pelajar yang telah membuat permohonan semakan gred bagi keputusan peperiksaan Semester Kedua 2018/2019, sila rujuk senarai dibawah yang telah disahkan oleh Mesyuarat Senat pada 17 Oktober 2019 :
 Tarikh Kemaskini : 23 Oktober 2019 

Klik → Maklumat Yuran Terkini

MAKLUMAT YURAN : TAMBAH DAN GUGUR KURSUS (BERMULA SEMESTER KEDUA 2019/2020)

Pelajar boleh menambah kursus dalam tempoh dua (2) minggu permulaan sesuatu semester (melalui portal pelajar).   

Pelajar yang menggugurkan kursus selepas minggu kedua (2) semester bermula tidak layak mendapat sebarang bayaran balik. Yuran pengajian akan dicaj mengikut jumlah kredit yang didaftarkan sebelum kursus digugurkan.

DENDA  gugur kursus selepas minggu kedua (2) pada setiap semester:

  1. Bacelor = RM50/kursus
** Pelajar hendaklah SEGERA memaklumkan kepada UPM ET sekiranya terlibat dengan GUGUR KURSUS sebelum caj yuran pengajian dibuat pada setiap semester.
         Tarikh Kemaksini : 10 Oktober 2019  

PEPERIKSAAN MUET SECARA "ON DEMAND"

Calon yang hendak mengambil peperiksaan Muet secara "On Demand" boleh layari laman web :

https://apps.mpm.edu.my/mod/public/register


Pelajar bagi Program Bacelor Sains Pembangunan Manusia (BSPM) bermula kemasukan semester pertama 2016/2017 DIWAJIBKAN untuk mengisi borang pengecualian kursus Latihan Industri. Borang yang telah lengkap boleh dihantar melalui emel This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


Pembentangan Latihan Industri (DCE4901) Semester Kedua 2018/2019

Tarikh : 29 Julai 2019
Masa : 8:30 pagi
Tempat : BKP006, FOOD 5 Fakulti Sains Teknologi Makanan
 
Tarikh : 29 Julai 2019
Masa : 8:30 pagi
Tempat : Pusat Pembelajaran Masing-Masing
** Sebarang perubahan maklumat, akan dikemaskini dari semasa ke semasa
 Tarikh Kemaskini : 9 Julai 2019

Pembentangan Projek Ilmiah Tahun Akhir (DCE4999B) Semester Kedua 2018/2019

Pelajar Semenanjung
Tarikh : 27 Jun 2019
Masa : 9:00 pagi
Tempat : Bilik Tutorial 2, Jabatan Pemajuan Profesional & Pendidikan Lanjutan, Fakulti Pengajian Pendidikan
 
Pelajar Sabah & Sarawak 
Tarikh : 2 Julai 2019
Masa : 9:00 pagi
Tempat : Pusat Pembelajaran masing-masing
 
Pelajar DIWAJIBKAN hantar kertas projek sebelum 18 Jun 2019
** Sebarang perubahan maklumat, akan dikemaskini dari semasa ke semasa
                                                                                                                                                               Tarikh kemaskini : 25 Jun 2019

Pembentangan Latihan Industri (DCE4901) Semester Kedua 2018/2019

 
Pelajar Semenanjung Malaysia
Tarikh : 29 Julai 2019
Masa : 8:30 pagi
Tempat : BKP006, FOOD 5 Fakulti Sains Teknologi Makanan
 
Pelajar Sabah & Sarawak (SKYPE)
Tarikh : 29 Julai 2019
Masa : 8:30 pagi
Tempat : Pusat Pembelajaran Masing-Masing
** Sebarang perubahan maklumat, akan dikemaskini dari semasa ke semasa
 Tarikh Kemaskini : 28 Mei 2019

Makluman kepada pelajar yang telah mengambil kursus CEL2061 dan LAX2061 bermula Semester Pertama 2017/2018, yuran kredit untuk kursus tersebut adalah seperti berikut :
 
CEL2061 (2 kredit) - RM360/per semester
LAX2061 (2 kredit) - RM360/per semester
LAX2063 (2 kredit) - RM360/per semester
 
Pelajar dibenarkan untuk membuat bayaran bagi kursus tersebut secara ansuran bermula Semester Pertama 2018/2019
Tarikh Kemaskini : 18 April 2019